Grekisk Lasagne!

I söndags provade jag ett recept från senaste Lagalätt tidningen som var grekisk lasagne!
Mycket god och enkel att göra. Det bästa var att en portion skulle bara innehålla 591 KACL.

1, sätt på ugnen 225grader
2, skala och finhacka 2 gula lökar och 2 vitlöksklyftor
3, skölj och tärna 1 augergine, 1 zuccini och 2 röda paprikor
4, stek 400g nötfärs i 2 msk olja. salta och peppra! ställ sedan åt sidan
5, fräs lök och vitlök tillsammans med chilliflakes (eller chillipulver som jag använde, same same but different) i 1 msk olja i ca 3 min. Tillsätt 3 msk tomatpuré och aubergine, zuccini och paprika. stek 5 min. salta och peppra.
6, plocka en halv kruka timjanbladen från stjälkarna. Tillsätt 2 pkt á 370g tomatpuré, timjan och färs till fräset.
Låt det koka under lock i 15 min.
7, smörj en form, 20 x 30cm. Varva sås, lasagneplattor ( 9st behövs ), 1 påse färsk spenat och 150g smulad feta ost. 3 lager om vart annat ska det vara.
8, toppa lasagnen med 2dl riven ost och 2 1/2  dl grädde.
9, Baka mitt i ugnen i ca 30min. Låt lasagnen vila 10 min före servering!




Lycka till! :-)



Kommentarer
Postat av: Karin

Jag har också lagat den här och bjudit på. Alla åt den med god aptit!

2010-08-11 @ 21:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0