Ädelsyren

I sommar ska jag köpa mig en ädelsyren, för det har varit min dröm väldigt länge att ha i min trädgård.

Blomningstid: JUNI

Höjd: 2-4m
Bredd: 2-3m
Plantavstånd: 2,0m
Härdighet: H5
Sol/skugga: solutsatt läge, tål halvskuggigt läge
Blomsterfärg: lila
Bladverk: tidig

Syrínga vulgáris ‘Andenken an Ludwig Späth'

 Denna ädelsyren är en ympad syren som sällan blir mer än 3 meter hög. Mörkt lila blommor.

Blommorna är stora, enkla och sitter i klasar som är ca 30 cm långa. Blommornas färg är mörkt purpur-violett och detta anses vara den bästa, mörkröda sorten. Kraftiga blad och skott. Sorten är ympad på vanlig syren och därför ska man ta bort rotskotten från grundstammen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0