Eftervärkar

Efter förlossningen har jag haft extream efterverkar. Det känns som om det är förverkar precis innan förlossningsförloppet påbörjas. Helt otroligt vilken smärta. Men det är en bra smärta sägs det för det betyder att livmodern arbetar på och drar ihop sig. Men måste det göra så ont?
Igår kväll och i natt blev jag liggandes i ca en timme med denna smärta och kunde inte röra mig.
Men detta med efterverkar vet tydligen alla om förutom jag OCH att det gör ondare om man är omförderska?!
Varför har ingen nämnt detta för en? Typ min barnmorska?
Efter nattens händelser ringde jag BB och frågade. Detta är helt normalt och kan pågå i ca 2-3v till. Och så länge jag blöder normalt och har ingen feber är det inget att oroa sig för. Men de rekomenderade att jag tog högsta dosen av panodil och voltaren så jag har lite i kroppen hela tiden. Samt att jag ska ha en värmekudde när jag ammar för värme ska lindra smärtan. Och det gör det faktiskt :-)
Om jag vill ha starkare grejor för smärtan måste jag kontakta dem och läggas in på avdelningen.
Mellan dessa efterverkar mår jag faktiskt hur bra som helst och kan fixa en hel del här hemma, vilket känns skönt.

Så här står det på 1177.se

Eftervärkar

Efter att moderkakan har kommit ut börjar livmodern att dra ihop sig, detta kallas eftervärkar. Sammandragningarna gör att sårytan i livmodern där moderkakan suttit blir mindre och att blödningen minskar. Eftervärkarna är starkast i början och särskilt vid amning. Om man fött sitt första barn så känns eftervärkarna oftast som mensvärk. Har man fött flera barn så kan det göra lite mer ont. När eftervärkarna känns obehagliga och gör ont kan man lindra smärtan med smärtstillande läkemedel.
//

Här står det om man är omföderska att det kan göra lite mera ont OCH det gör det! Smärta från helvetet :(
Och det gör inte bara lite mera ont utan massor av mera ont!

Så där ja, nu har jag fått gnälla av mig lite, hehe


Sedan har man ju fått den bästa belöningen för smärtan, så i slutänden är det värt allt!


Lukas har sovit ca 3h i vagnen idag igen. Mysigt att sova ute =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0