Odla potatis i hink

Varje år sedan vi flyttade hit till Kållered har jag odlat potatis i hink. Det fungerar hur bra som helst. Man får bara tänka på att vattna hinkarna rikligt fast det regnar då potatisblasten tacker jorden.

I år har jag valt en tidig sort och två sena sorter. För förra året odlade jag bara tidiga sorter och då hann vi inte med att äta upp all potatis. Så därför ska jag prova detta i år istället.

Just nu ligger de i fönstret och ska gro till sig "ögon" innan plantering kan ske med säkert resultat.

Tidiga sorten


Sena sorten


Att tänka på när man odlar i hink är först och främst att hinken ska vara mörk, annars kan potatisen bli grön om du odlar i t.ex en vit hink.

Ta en 20l hink, gör fyra hål i botten på hinken

Fyll hinken med jord, ca 20cm i botten

Lägg i ca 3-4 potatisar med ögonen uppåt i en rektangel el kvadrat med jämt mellanrum.

Fyll på med jord över potatisarna ca 20cm till

Vattna!

Efter en tid när du ser att blast börjar komma upp ur jorden fyll då på med jord hela vägen upp i hinken och sluta ca 3cm från kanten. Om man gör på detta sättet tar det inte lika lång tid för potatisblasten att tränga igenom jorden hela vägen när den får göra det etappvis istället.
Men om man inte orkar lägga ner tid på detta fyll då upp hinken med jord på en gång och vänta.

I början behöver man inte vattna speciellt mycket men tänk på att jorden ska vara fuktig hela tiden. Men ju mer blast det blir och ju varmare det blir ute behöver man nästan vattna varje dag.

När blasten sedan har blommat är potatisen klar för skörd. Ibland när man odlar potatis i hink ser man faktiskt inte att potatisen har blommat för det kan gå så snabbt. Så då är det bättre att skörda på känsla. Det vill säga den tidiga sorten är förmodligen klar till midsommar eller ca två veckor eftter beroende på när jag planterade dem i hinken. Enkelt va? ;-)

Så här såg mina hinkar ut förra året när blasten började komma upp


Riktigt roligt att odla egna potatisar och tänk vad olika goda potatissallader man kan göra med egen potatis. Det smakar alltid bättre med egenodlad potatis!


Jag fick ut ca 2kg potatis per hink


Man kan även odla potatis i hink om man har en balkong =)
Hoppas någon nappar på detta och odlar potatis i hink som är väldigt enkelt och framförallt gott & nyttigt!

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0