Lila chilli / blue christmas

Eftersom jag odlade för mycket chilli förra sommaren så sa jag att jag INTE skulle odla chilli i år. 
Så snubblar jag över LILA chilli!!!!
Den heter blue christmas och blir först lila, sedan orange och sist röd!!
Fattar ni?!
Lila chilli, jag kan ju liksom inte låta bli utan måste odla denna vackra planta!!
Visst är den vacker?

Titta titta vad vackert!


Blue Christmas - Capsicum annuum

Blue Christmas är en lagom het och välsmakande chili som dessutom är oerhört dekorativ.
Plantan blir 30-60 cm hög med ovala 2-3 cm långa frukter som växer uppåt.
Blad och stam har vackra mörklila ådringar och ju mer direkt solljus plantan får desto mer lila blir den.
Chilins färg går från lila till orange för att sluta som djupröd.
Smaken är kryddstark med en relativt hög hetta.

Blötlägg frön i ljummet vatten något dygn innan sådd och så på 5 mm djup i såjord.
(För bästa möjliga groddresultat rekommenderas blötläggning i en 
lösning av kaliumnitrat)
Håll jorden fuktig men inte blöt.
Chilifrö gror bäst vid 25-30°C och behöver i regel 10-30 dagar till grodd.
Plantera om efterhand som plantan växer och rötterna utvecklas.

Trivs i soligt fönster, uterum, växthus, utomhus i soligt och skyddat läge under sommaren.
Vid odling under vinterhalvåret krävs i regel någon form av växtbelysning.
Hjälp blommorna med pollinering genom att skaka plantan eller med en liten pensel.
Fleråring - Beskäres på hösten - Övervintras inomhus i ljust läge.



Kommentarer
Postat av: Andreas

Den va fin jag odlar mycket paprika och tomater plus gurka och nu chili och jag vart sugen på den lila chili plantan.

2021-07-05 @ 14:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0